Uprawnienia do kierowania pojazdami, niewątpliwie ułatwiają życie.
Wraz z postępującym rozwojem cywilizacyjnym, posiadanie prawa jazdy wydaje się warunkiem niezbędnym do wykonywania danego zawodu, czy też organizowania codziennego funkcjonowania. Istnieją jednak okoliczności, w których uprawnienie to możemy utracić.

Zgodnie bowiem z treścią art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r., o kierujących pojazdami, Starosta wydaje decyzję administracyjną o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami w przypadku:
1) stwierdzenia przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
2) stwierdzenia przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem,
3) utratą kwalifikacji w wyniku niezdania egzaminu wymaganego od osób ubiegających
się o uzyskanie uprawnień do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi
lub tramwajem, z możliwością ubiegania się o przywrócenie uprawnień oraz zwrot zatrzymanego pozwolenia lub prawa jazdy, pod rygorem poddania się sprawdzeniu kwalifikacji w formie egzaminu państwowego, jeżeli utrata uprawnień trwała dłużej niż rok,
4) ponownym przekroczeniu liczby 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,
5) popełnienia w okresie próbnym trzech wykroczeń drogowych lub jednego przestępstwa drogowego,
6) orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów,
7) kierowania pojazdem silnikowym w przedłużonym okresie, który wynika z dyspozycji
art. 102 ust. 1d u.k.p.,
8) uchylenia sposobu wykonywania zakazu prowadzenia pojazdów na podstawie art. 182a § 3 k.k.w.
Zgodnie z powyżej wskazaną normą, organ ma obowiązek (a nie uprawnienie) dokonać cofnięcia prawa jazdy, w sytuacji zaistnienia chociażby jednej z wyżej wymienionych okoliczności. W tym zakresie ustawodawca nie przewidział trybu uznaniowego, zatem organ nie ma możliwości wyboru – czy uprawnienie cofnąć czy odstąpić od wszczęcia procedury. Rozstrzygnięcie w zakresie cofnięcia prawa jazdy przybiera postać decyzji administracyjnej, która winna w swojej treści zawierać przede wszystkim: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 107 k.p.a.). Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne – wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa. Zgodnie z art. 112 k.p.a. błędne pouczenie
w decyzji co do prawa odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia.
Wszczęcie postępowania administracyjnego w zakresie cofnięcia uprawnień
do kierowania pojazdami, powoduje konieczność zbadania przez organ przyczyn dla których decyzja w tym przedmiocie ma zostać wydana. Organ winien zbadać wszelkie okoliczności
w sprawie, w tym w szczególności ocenić – w sposób obiektywny procesowo, cały materiał dowodowy. Nadto, organ jest zobligowany umożliwić stronie czynny udział w procesie administracyjnym, w tym w szczególności wypowiedzenie się co do zebranego materiału dowodowego, występowania z nowymi żądaniami i powoływanie nowych dowodów, potwierdzających rację strony.
Od wydanej decyzji merytorycznej, stronie przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie wnosi się do Samorządowego kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który decyzję wydał.
Proces administracyjny jest postępowaniem skomplikowanym i sformalizowanym, dlatego też – aby skutecznie dochodzić sowich praw i zabezpieczyć swoje interesy, niezbędna jest pomoc doświadczonego adwokata, który doradzi jakie środki prawne obrać, aby skutecznie zakwestionować decyzję organu I instancji.
WNUK KANCELARIA świadczy pomoc prawną w zakresie szeroko pojętej procedury administracyjnej. Zapraszamy do kontaktu.

Kontakt

Wnuk Kancelaria
Adwokat Monika Wnuk

ul. Wita Stwosza 3 lok. 116, 50-148 Wrocław
tel. / fax: +48 71 765 76 65
e-mail: sekretariat@wnukkancelaria.pl

Sprawy pilne / zatrzymania: +48 606 804 463

Formularz

    * pola wymagane

    Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Monika Wnuk prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: WNUK KANCELARIA Kancelaria Adwokacka Adw. Monika Wnuk, ul. Wita Stwosza 3 lok. 116, 50-148 Wrocław, NIP: 1181882581. Podane dane będą przetwarzane w celu kontaktu zwrotnego. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.